woensdag 12 maart 2014

De buit!


Vandaag ben ik naar het stoffenspektakel in Hasselt gegaan.
Rond 11 uur was het super druk. Dus ik ben rustig beginnen rondzien. 
Wat mooie stofjes lagen daar!

Eerst een lekkere warme wafel gegeten. Ahja, wat energie opdoen om mijn slag te slaan ;-)




Stofjes genoeg. Zou je denken. Nu heb ik gisteren nog enkele stoffen ontvangen (de foto volgt nog)

Voor sommige stofjes heb ik al een plan:
De dierenprint rechts wordt een rokje (voor de winter)
De 3 bovenste (li -> re) jurk, bloes of top, rok
Oranje tricot links wordt een legging of een jumpsuit voor bij de doopjurk
De grote dochter wilde 'blink' dit krijgt ze dan in de vorm van paspel en elastiek
Enkel het pandastofje daar weet ik nog geen raad mee...

Van het gele stofje zou ik graag een zomermutsje maken. Dit is wel gewone katoen.
Een puntmutsje vind ik super. Patroon puntmuts
Maar mijn stof is hier niet geschikt voor.
Dus op zoek naar een ander patroon


Amijs

zondag 9 maart 2014

Eindelijk eens ingang schieten met bloggen!

Bloggen

Ik vind het zo fantastisch om van verschillende bloggers hun blog te lezen.
Eigenlijk ben ik er stiekem jaloers op.
Nu heb ik besloten om er zelf eens werk van te maken (En niet zoals een paar jaar geleden eens 1 blogje posten en dan jaren niets meer)

Ik lees vooral naai-blogs! Omdat ik zelf ook een beginnende naaister ben.
Niet alles lukt maar het meeste dat ik maak. Is tot hiertoe draagbaar. (Met wel een uitzondering hier en daar :-p)
Ik ga van mijn naaisels ook eens wat foto's posten.
Verder vind ik recykleren ook leuk. Dit zou ik meer moeten doen (y)

Kookblogs vind ik ook super!
Ik ben steeds opzoek naar een gezond alternatief van een lekker gerecht. Ik eet liever geen kant en klaar-maaltijden. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te koken! Ik zeg niet, dat ik nooit eens een frietje van de frituur eet hoor... Zeker wel. Maar ik probeer het te vermijden. Maar met manlief in huis die een junkfood-lover is. Is dit soms moeilijk. Daarom maak ik thuis de 'gezonde' versie voor hem klaar ;-)

Verder zou ik graag wat meer aan sport doen. Meer fietsen. Ooit een eigen moestuin hebben en misschien kippen. Spijtig genoeg is onze stadstuin hier te klein voor.

dinsdag 30 november 2010

Soeplekkerrrrr!

Deze avond heb ik de lekkere uiensoep van Jeroen Meus klaargemaakt!
Hmmmm...

Wel in een aangepaste versie. (ik had niet alle ingrediƫnten in huis)
Maar nog steeds lekker!

Mijn versie: (voor 2 pers)
- 5 uien
- 0,5 l kippenbouillon (0,5 l water + 2 bouillonblokjes)
- Bakboter
- Peper en zout
- 2 Boterhammen
- Gemalen kaas

Ik heb de uien geschild en gehalveerd. Zodat ik ze ik zeer fijne (halve) ringen kon snijden.
Vervolgens heb ik de helft van de uien in de pan gebakken tot ze een mooi bruin kleurtje kregen en dan in de soeppot gedaan. Daarna heb ik hetzelfde gedaan met de rest van de uien.
De kippenbouillon mag dan ook in de soeppot samen met de kruiden.

Vervolgens heb ik de twee boterhammen laten toasten in de broodrooster en rijkelijk bestrooid met de gemalen kaas. Nu nog even in de oven onder de grill.
En smullen maar!


Nog een lekker soepje!

Lichte erwtensoep... (ooit eens in de flair gelezen)
Ideaal voor degenen die niet van de dikke klassieke versie houden!

Benodigdheden (4 pers)
1 el olie
1 rode ui (gesnipperd)
1 teentje knoflook (fijngesneden)
3 el fijn gehakte munt
750 g doperwtjes (bv uit de diepvries)
1 l kippenbouillon

Verwarm de olie in de soeppot  en bak hierin de ui en het knoflook op een laag vuur, tot dat ze zacht zijn.
Voeg de munt, doperwtjes en bouillon toe. Laat 5 min koken met het deksel erop (tot de erwtjes klaar zijn).
Mix de helft van de soep met de staafmixer. Voeg dit terug in de pot, roer en breng de soep op smaak met peper en zout.