dinsdag 30 november 2010

Soeplekkerrrrr!

Deze avond heb ik de lekkere uiensoep van Jeroen Meus klaargemaakt!
Hmmmm...

Wel in een aangepaste versie. (ik had niet alle ingrediƫnten in huis)
Maar nog steeds lekker!

Mijn versie: (voor 2 pers)
- 5 uien
- 0,5 l kippenbouillon (0,5 l water + 2 bouillonblokjes)
- Bakboter
- Peper en zout
- 2 Boterhammen
- Gemalen kaas

Ik heb de uien geschild en gehalveerd. Zodat ik ze ik zeer fijne (halve) ringen kon snijden.
Vervolgens heb ik de helft van de uien in de pan gebakken tot ze een mooi bruin kleurtje kregen en dan in de soeppot gedaan. Daarna heb ik hetzelfde gedaan met de rest van de uien.
De kippenbouillon mag dan ook in de soeppot samen met de kruiden.

Vervolgens heb ik de twee boterhammen laten toasten in de broodrooster en rijkelijk bestrooid met de gemalen kaas. Nu nog even in de oven onder de grill.
En smullen maar!


Nog een lekker soepje!

Lichte erwtensoep... (ooit eens in de flair gelezen)
Ideaal voor degenen die niet van de dikke klassieke versie houden!

Benodigdheden (4 pers)
1 el olie
1 rode ui (gesnipperd)
1 teentje knoflook (fijngesneden)
3 el fijn gehakte munt
750 g doperwtjes (bv uit de diepvries)
1 l kippenbouillon

Verwarm de olie in de soeppot  en bak hierin de ui en het knoflook op een laag vuur, tot dat ze zacht zijn.
Voeg de munt, doperwtjes en bouillon toe. Laat 5 min koken met het deksel erop (tot de erwtjes klaar zijn).
Mix de helft van de soep met de staafmixer. Voeg dit terug in de pot, roer en breng de soep op smaak met peper en zout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten